Posted by: menengah3na | Ogos 24, 2008

Kisah Pak BelangBelang Nabilah & Norsela 3B1

<!–[if gte mso 9]> Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]–><!–[if gte mso 9]> <![endif]–>

Sang mentari memancar sinarannya yang terik ke muka bumi ini. Pak BelangBelang yang baru pulang dari kerjanya sebagai guru pelatih bola berasa sangat letih . Dalam perjalanan pulangnya, dia terserempak dengan kuda belang yang sedang makan rumput. Dia terperanjat kerana kuda belang itu dibiar  saja tanpa pemilik menjaganya. Dia pun memutuskan untuk menjaganya dan membawa kuda belang itu pulang kerana takut jikalau terdapat apa-apa yang akan terjadi kepada kuda itu.

<!–[if gte mso 9]> Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]–><!–[if gte mso 9]> <![endif]–>

Apabila pak Belangbelang  sedang bermain dengan kuda belangnya itu, tiba-tiba terdapat sekumpulan samseng datang menceroboh rumah pak Belangbelang .Pak Belangbelang terkejut melihat mereka lalu menanya sebab-sebab mereka mengapa mereka menceroboh rumahnya daripada memberi salam dan masuk dengan cara sopan. Satu daripada mereka memberitahu pak Belangbelang yang kuda belang itu adalah kepunyaan raja selengeh. Raja Selengeh sudah menjaga kuda belang itu sejak dia kecil lagi.Pak belangbelang tergamam mendengar cerita itu. Raja Selengeh akhirnya suspend pak belangbelang dari keluar umah.

<!–[if gte mso 9]> Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]–><!–[if gte mso 9]> <![endif]–>

Keesokkan harinya, seperti biasa, setiap pagi, pak belang-belang akan memakai minyak wangi yang berjenama ‘blang’. Matanya terbeliak kerana minyak wanginya sudah habis,. Dia amat sayang kepada minyak wanginya itu. Walau apa pun yang akan terjadi kepadanya, dia tetap nekad untuk jejak kakinya ke kedai runcit berdekatan rumahnya yang menjual 2 botol percuma jika membeli 1 botol minyak wangi ‘blang’.

<!–[if gte mso 9]> Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]–>
Pak belang-belang pun keluar degan fikirannya penuh dengan bayang-bayang minyak wanginya itu.
Sedang dia berjalan, dier terkejut apabila ternampak raja Selengeh sedang menyembrang jalan raya.
Nampaknya raja Selengeh sedang memegang peti emas kesayangannya dn sedang berkhayal sambil menyembrang jalan raya itu. Tiba2 terdapat basikal yang ditungang oleh apek, jiran pak BelangBelang terhadap raja Selengeh itu . Pak BelangBelang lari dengan pantas seperti dia selalu membuat apabila sedang mengajar murid-muridnya bermain bola ,menolak raja itu ketepi supaya tidak dilanggar oleh basikal itu . Raja Selengeh itu terkejut dengan kejadian itu dan masih trauma. Sejak kejadian itu, raja, tidak berkhayal lagi apabila menyemberang jalan raya kerana dia sudah memberi peti emasnya kepada pak BelangBelang untuk berterima kasih kepadanya. Sejak hari itu, pak BelangBelang hidup mewah, dan sekarang, sudah mempunyai banyak botol minyak wangi berjenama ‘blang’ supaya tidak akan habis buat selama-lamanya.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: