Posted by: menengah3na | Julai 15, 2008

3b1Nabilah Godaan Rokok

Pada pendapat saya dengan atikel ini adalah, saya sangat setuju dengan penulis ini. Zaman sekarang, wanita-wanita umur 13 tahun sudah mula menghisap rokok. Saya amat terperanjat akan cerita tersebut. Ramai wanita menghisap rokok kerana meraka fikir bahawa menghisap rokok ini boleh menbuat mereka kelihatan lebih ‘cool’ tetapi mereka salah. Menghisap rokok ini dapat menimbulkan pelbagai masalah.

Masalah yang boleh mereka hadapi apabila menghisap rokok adalah pelbagai penyakit. Ia juga dapat menjejaskan kecantikan paras wajah wanita itu. Bibir nya akan menjagi gelap dan merokok dapat merosakkan kulit muka seseorang itu. Saya rasa, ramai wanita-wanita harus membaca artikel ini. Bukan sahaja wanita-wanita tetapi juga ibubapa kerana tabiat menghisap rokok ini susah untuk menjejaskan. Ini kerana ada ibubapa yang sendiri menghisap rokok. Ini yang menbuat anaknya sukar untuk menghentikan tabiat menghisap rokoknya itu,

Dari itu, saya rasa, artikel ini amat berguna untuk semua wanita lagi-lagi yang berumur lapan belas ke bawah. Saya rasa dengan artikel ini, ia dapat menasihati remaja-remaja sekarang betapa teruknya menghisap rokok ini dapat menjejaskan dan malah menimbulkan masalah-masalah yang lain. Secara umum, saya amat puas hati dengan artikel tersebut.


Responses

  1. Nadhirah, saya gembira melihat kematangan dalam penyampaian pendapat dan perasaan berkenaan artikel ini. Namun, pastikan ia turut berkesan dan baik dalam aspek tatabahasa. Kesilapan tatabahasa akan menghambat pemahaman pembaca serta minat mereka untuk terus membaca. Contohnya, kita hanya menggunakan merokok dan tidak perlu ‘menghisap rokok’.
    Saya turut senang bagaimana anda berupaya untuk menyampaikan pendapat serta mengukuhkan ia dengan bukti dari artikel dengan amat berkesan dan bersahaja sekali. Teruskan usaha anda itu.
    sebagai tambahan,mungkin anda dapat memikirkan tentang sejauh mana artikel ini dapat mengubah sikap para pembaca dan sejauh mana ia berkesan untuk mengurangkan fenomena yang dinyatakan itu.


Tinggalkan Jawapan

Kategori

