Posted by: menengah3na | Julai 6, 2008

3B1 Nabilah Selamatkan bumi dengan langkah sendiri

Artikel yang saya akan menulis ini adalah tentang pemanasan global iaitu ‘Global warming’.Pemanasan global ini telah meningkat kerana pencemaran-pencemaran yang dilakukan oleh manusia. Pelbagai bencana-bencana alam telah berlaku di negera-negera yang lain seperti Myanmar,Sichuan,Columbus dan lain-lain kawasan dan negara.Kita tidak dapat menghalang bencana-bencana ini tetapi kita dapat memperbaiki keadaan ini.

Kita dapat melakukan ‘3R’ yang bermaksud mengitar semula, menggunakan sesuatu semula dan mengurangkan penggunaan sesuatu. Contohnya kertas-kertas yang tidak digunakan lagi, dapat digunakan untuk membalut sesuatu atau dapat digunakan balik untuk mencatat nota-nota tersebut.Air tin-tin dapat kita mengitarkan semula dengan membuangnya ke tong samaph yang telah disediakan di tempat-tempat tersebut.Botol air yang kita sudah menggunakan dapat digunakan lagi untuk mengisi minyak-minyak masak, boleh menyiram pokok bunga dan macam-macam lagi.

Saya telah mempelajari pelbagai perkara-perkara setelah membaca artikel ini. Setiap manusia itu ada tanggungjawab tersendiri. Kita dapat melaku sedikit-sebanyak untuk memperbaiki keadaan kita seperti sediakala. Secara umum, artikel ini amat bagus untuk semua manusia supaya mereka dapat tahu beberapa pentingnya mereka dalam menyelamatkan pemanasan global ini sebelum ia terlanjur. Saya juga harap manusia yang lain dripada negara-negara lain sudah memulakan ‘3R’ ini. Ia masih belum terlambat untuk memulakan ‘3R’ ini.

 


Tinggalkan komen

Kategori